3. Anabáze Tuláka XXL
Tuly letí domů I
Všechno v životě je jednou prvně a nejinak tomu bylo s prvním delším přeletem mého letadla. I pro mne to bylo něco nového, ale když je člověk připraven, dosáhne téměř všeho, co chce.
Vlevo mistr Mirek Drahoš, který vdechl mému éru život a vpravo můj první letecký instruktor Leon Likovský, který mne zároveň přeškolil, abych byl schopen bezpečně létat s novým strojem.
V srpnu roku 2021 jsme se domluvili na stavbě nového Tuláka XXL a 26.10.2022 jsem si pro něj mohl dojet. Zbývalo pouze vyzvednout na LAA technický průkaz a odletět na Slovensko. Bohužel, všechno se trochu protáhlo, protože bylo ještě třeba doladit nějaké drobnosti ohledně imatrikulace, rádia, odpovídače a především vyčkat na příznivé počasí. Právě počasí nám umožnilo let až 2.11.2022. Ačkoliv nebylo nic moc, s trochou štěstí a odvahy se dalo letět, minimálně v ČR a SR kamkoliv.
Přeškolení s Leonem Likovským na Tulyho.
Trasa byla nejprve z letiště Trutnov do Mladé Boleslavi, kde bylo nutné natankovat plnou nádrž a nejpozději ve 12.00 LT odletět do slovenských Bidovců, kde chci letadlo hangárovat během svého slovenského pobytu. Ráno jsem odjel na letiště do Trutnova z Horního Maršova (kde jsem byl ubytován) asi v osm hodin ráno. Něco jsem ještě nakoupil a v 9.00 hod. mne vítala "nádherná" mlha na letišti LKTRUT. Stanovil jsem si hraniční čas odletu na 11.00 hodin. Nalil jsem do téměř plné nádrže asi deset litrů paliva a víc se mi tam již nevešlo. Proto jsem druhý kanystr o objemu 10 L uložil do prostoru za sedačky, sbalil si všechny potřebné věci, zavřel hangár a začal ohřívat motor. V 10.00 hodin se mlha vytratila a dokonce se ukázala i větší dohlednost při nižší oblačnosti, což umožňovalo plánovaný přelet, zatím do Mladé Boleslavi.
Přelet z Trutnova do Mladé Boleslavi. Pohled na zámek Humprecht.
Trochu mne trápil boční vítr o síle cca 6 m/s, který je pro daný typ letadla hraniční. Dal jsem si proto dva cvičné okruhy, abych poznal, jak se můj Tuly chová v takových povětrnostních podmínkách. Udělal jsem vše, co mne kdy naučili všichni moji instruktoři vůči bočnímu větru a obě dvě cvičná přistání dopadla na výbornou. Dokonce s letadlem vítr ani nepohnul. Takže po druhém přistání jsem dokončil vše pro umožnění okamžitého odletu a v 10.55 hodin odstartoval směr LKMB.
Po vzletu z Trutnova.
V 11.30 hod. mne uvítala dráha 22 v Mladé Boleslavi.
V průběhu předchozího letu jsem však zjistil, že letadlo má nejen výkonný
motor, ale i chladič, který v tomto počasí byl spíš kontraproduktivní a
umožňoval motoru mít standardní teplotu 60 stupňů, což není moc dobré. Proto
jsem část otvoru, kterým vrtule žene vzduch k chladiči, ucpal molitanem a
přelepil kvalitní lepící páskou. Tím se mi podařilo během dalšího letu zajistit
stabilní teplotu motoru 85 stupňů Celsia.
S Jardou Klackem před odletem z Mladé Boleslavi na Slovensko.
...pokračování příště
Níže si můžete pustit video z líhně těchto skvělých letadel, kterým je bezesporu i Tuly.
Líbil se vám tento článek? Navštivte náš youtube kanál Létám, létáš, létáme nebo naší webovou stránku www.letamletasletame.cz .