A jaké to je při nouzáku?

07.11.2022

Někdy mi lidé pokládají otázky typu, jaké to je během nouzového přistání nebo co vlastně nouzové přistání obnáší. Pojďme se na to tedy společně podívat.

Ilustrační foto

Občas se v létání musí počítat i s tím, že dojde k nějaké situaci kterou nazýváme nestandardní. V každém pilotním výcviku jsou účastníci instruování, že letadlo je jen stroj, a každý motor se může kdykoliv zastavit. Proto je pilot během pilotního výcviku připravován na nouzové postupy a řešení nestandartních situací.

Nejinak je tomu i během výcviku pilota ultralehkých letadel. Podstatné je, aby si z toho každý pilot udělal jakousi rutinní záležitost a nebyl vyveden z míry v případě, že dojde k skutečnému vysazení motoru.

Mnoho pilotů má z nácviku takzvaných nouzáků "husí kůži" již několik dní před jejich nácvikem a ani já jsem nebyl výjimkou. Pokud však máte šikovného a svědomitého instruktora, není se třeba obávat. Naopak vám doporučuji toho využít a vyzkoušet si co nejvíc těchto situací. Jakmile si z toho uděláte běžnou rutinní záležitost, pak vás v praxi nic nepřekvapí.

Mohu říct, že z vlastní zkušenosti mám též několik podobných zážitků, které se dají nazvat nouzovým přistáním a jako příklad vám mohu uvést banální selhání teplotního čidla v motoru. Tehdy jsem měl pilotní průkaz skutečně chvilku a též nemnoho nalétaných hodin. Letěl jsem s manželkou "jen tak" na výlet ze Sazené do České Lípy, ale letiště bylo tehdy neschopné provozu díky podmáčené dráze.

Ženě jsem tehdy oznámil, že nemůžeme přistát a letěli jsme tedy dále nad Lužické hory. Když jsme byli někde nad Mařenicemi, začala mi kontrolka signalizovat přehřátí motoru, lépe řečeno voda měla tehdy 189° celsia. V takové situaci můžete během několika vteřin očekávat zlověstný zvuk, který signalizuje zadírající se motor (i to jsem jednou zažil). Začal jsem hledat vhodnou plochu na přistání a s tlukoucím srdcem očekával zastavení motoru.

K mému úžasu, motor pracoval stále stejně a jeho zvuk nepřipomínal nic zlověstného. No, jak jsem byl vyškolen, hledal jsem nouzovou plochu a mezi tím jsem zároveň otočil letadlo zpět k České Lípě, na jejímž severním okraji se rozprostírá i letiště.

Když jsem viděl, že je letiště na dohled, bez váhání jsem k němu zamířil a rozhodl se přistát, i když v letištním návěstí byl vyznačen bílý kříž, což signalizuje dráhu mimo provoz. Řekl jsem si, že radši zariskuji přistání na této dráze, než nouzové přistání někam na pole. A tak se také stalo. Vše se podařilo excelentně a z letiětě jsme již pokračovali taxíkem zpět na Sazenou.

Ačkoliv šlo skutečně o závadu na teplotním čidle, rozhodl jsem se vše vyřešit tak, že si majitel letadla musel pro svůj stroj doletět, protože jsem odmítl s ním dále pokračovat. Nakonec jsem byl i pochválen za dobré rozhodnutí a odnesl jsem si ponaučení, že i když mi nějaký přístroj signalizuje poruchu, která se nekoná, nenechávám nic náhodě a bez zjednané nápravy s letadlem nevzlétnu, protože tím eliminuji možný letecký incident nebo přímo nehodu.

Nouzová řešení jsou též součástí létání a pouze svědomitou přípravou a učením se na ně můžeme dostatečně připravit. Ale vždy je třeba si uvědomit, že je důležité všem nestandardním situacím raději předcházet i třeba tím, že si pro jednou své létání, třeba z důvodu nepřízně počasí, odřeknu.

Děkuji, že jste si přečetli tento příspěvek a můžete se podívat na video, kde předvádím přistání s vypnutým motorem na letišti v Mladé Boleslavi. 

Líbil se vám tento článek? Navštivte náš youtube kanál Létám, létáš, létáme nebo naší webovou stránku www.letamletasletame.cz