Jak jsem si vybral své vysněné letadlo 2

28.11.2022

Schopnost přistát na krátké dráze, velká kola, výkonný motor na krátký vzlet a samozřejmě cena, která by pro moji peněženku nebyla likvidační. Pokukoval jsem po všech těch možných STOL (Short take off and landing) letadlech, ale cena vždy hovořila proti mně. 

Tuly mi vyhovuje ve všech směrech a možnostech. Od délky vzletů a přistání, až například po rozsah cestovní rychlosti.  Foto Radoslav Ňulasi

Tulák, na kterém jsem tehdy létal u Zdeňka Doubka ve Vrchlabí a následně v Hořicích se mi moc líbil, protože nabízel přesně tyto možnosti. Navíc pan Doubek měl své Tuláky vždy v precizním stavu a byla vždy radost si letadlo půjčit.

Zdeněk Doubek má své Tuláky v perfektním stavu a to byl jeden z mých důležitých mezníků při rozhodování, které letadlo je vhodné právě pro mne. 

Takže letadlo bylo, jen ještě dořešit větší kola "Tundra" a silnější motor, protože tito Tuláci měli Rotax s 80 koňmi, což na takové pohodové létání zcela jistě stačí, ale já měl trochu jinou vizi. Nakonec při mém poletování po českém nebi jsem se dozvěděl, že v Trutnově otec a syn Drahošovi spolu s Mirkem Mackem vytváří něco, co je navrženo jako Tulák, ale díky svým zkušenostem a technologiím staví něco, co z Tuláka dělá někdy i pěkného "divocha". A to mne zajímalo.

Otec a syn Drahošové (vpravo) spolu s "křídlařem" Mirkem Mackem (vlevo) z jejichž dílny vychází tito okřídlení krasavci. Foto převzato z portálu Trutnovinky.cz s jejich laskavým svolením.                       Autor fotografie: Miloš Šálek.

V roce 2021 jsem proto zaletěl do Trutnova na letiště a oslovil Mirka Drahoše ml., zda by mi dokázal postavit něco, co tehdy vyjelo jako nejnovější stroj z jejich dílny. Tehdy stavěli Tuláka XL pro svého "křídlaře" Mirka Macka a to byl opravdu skvost. Tundry kola, extravagantní zbarvení, velká plocha křídla, ale jediné, co mi tam nesedělo byl ten stokoňový motor Suzuki. Mirek Macek však věděl, proč jej tam chce, takže si jednoduše splnil svůj sen.

Tento nádherný Tulák XL opustil Drahošovic dílnu rok před mým Tulym a byl poslední kapkou v mém rozhodnutí. Majitel Mirek Macek na něj nedá dopustit..."zřejmě slušnej oddíl..." 

Snažil jsem se přesvědčit Mirka Drahoše, zda by bylo možno vytvořit toho samého Tuláka s širší kabinou a silnějším motorem. Se vším stavitel souhlasil, až na ten motor. Chtěl jsem nějakých 130 koní a on měl zkušenost maximálně se 120 koňmi, což mi však přislíbil, že mi jej tam zabuduje. 

Nádherná práce z Drahošovic dílny. Motor Suzuki 2.0 L s elektronickým vstřikováním a 140 koňmi pod kapotou, kterým je nakonec můj Tuly osazen.


Ještě v roce 2021 jsme se rozhodovali, že s mojí milovanou manželkou koupíme nějaký domek, abychom měli konečně vytouženou zahrádku a mohli žít na venkově. Když mi však Mirek řekl, že pokud se domluvíme, budu muset na výsledek jeho práce čekat celý rok tlumočil jsem to doma ženě, která si všimla mého rozčarování. Prostě nebylo v našich silách koupit obě věci najednou a bydlení je nutností, což mi dá každý za pravdu.

...pokračování příště


Kde se rodí tato nádherná letadla? To si můžete prohlédnout v následujícím videu.

Líbil se vám tento článek? Navštivte náš youtube kanál Létám, létáš, létáme nebo naší webovou stránku www.letamletasletame.cz