Můžete dosáhnout čehokoliv a platí to nejen v létání
Tento příběh indické pilotky vám
může pomoct v rozhodnutí nejen stát se pilotem či pilotkou, ale dělat
cokoliv, co chcete a pro co se rozhodnete. Podstatné je, abyste nikdy nevzdali
to, co ve vás vyvolává radost, pocit vzrušení a touhou dosáhnout nemožného.
Ilustrační foto
Láska k létání Priti Kohalové začala v jejích 16 letech. Tehdy žila v Bombaji. Její vášeň k létání se projevila nejprve, když se posadila na místo řidiče v osobním autě.
Priti, nyní čtyřiceti pětiletá, tehdy ve svých mladických letech si občas "vypůjčila" vůz svých rodičů, samozřejmě aniž by o tom věděli a vesele se projížděla po městě. Fascinovala jí vlastní kontrola nad vozidlem a zároveň svobodu, kterou si tím umožňovala.
Sama se vyjádřila, že pouze myšlenka na samostatnou cestu někam pryč ji velmi lákala. Jakmile dosáhla 18 let a získala řidičský průkaz, její vášeň pro řízení vzrostla. "Bylo perfektní, že jsem byla samostatná, aniž by mne někdo vozil," řekla Priti Kohalová a dodala: "Po autě jsem přešla na rychlejší způsob dopravy."
V roce 1994 získala pilotní licenci a již od roku 1996 je pilotkou indických aerolinek Jet Airways a zároveň je jednou z 600 indických pilotek. Od roku 2009 je kapitánkou.
Podle mezinárodní společnosti pilotek je na světě pouze 4000 žen, které létají jako profesionální pilotky na rozdíl od 130 000 mužů. Priti Kohalové k tomu pomohla výchova jejích rodičů, kdy matka lékařka a otec inženýr učili jí a její sestru, že se nijak neliší od mužů a mohou dělat, co chtějí, pokud je to baví.
Tato rodinná podpora jí pomohla vyniknout. Bohužel, mnoho žen v Indii naráží na překážky právě v profesích, v kterých dominují tradičně muži. Priti se prý se sexismem ve své práci nikdy nesetkala, ale prý jiné ženy v leteckém průmyslu čelí překážkám převážně kvůli svému pohlaví.
V roce 2009 Air India propustila deset letušek kvůli nadváze. GoAir, nízkonákladová letecká společnost v Indii, v roce 2013 uvedla, že chce najmout pouze malé mladé ženy jako letušky, aby ušetřila peníze za palivo tím, že bude držet nízkou váhu letadla. V médiích a na sociálních sítích se objevují příběhy o tom, jaké mají pasažéři narážky nebo stížnosti, když letí s pilotkou.
Priti Kohalová však nikdy extra nepřemýšlela o tom, že by pracovala v letectví. "Nikdy jsem neuvažovala o tom, že být pilotou je něco jiného než být inženýrkou či učitelkou," řekla. "
Když byly její děti menší, létala pouze jedno nebo dvouhodinové lety. Probudila se ve 03:30, nakrmila své dítě, uspala ho a ve 4:00 vyrazila na letiště. Pilotovala a většinou se vrátila domů v 10:30, načež zbytek dne mohla být se svými dětmi. Tím, že se držela tohoto systému a pečlivě plánovala, nikdy nezmeškala důležitou akci, let nebo školní schůzku pro své děti, kterým je nyní již 11 a 14 let.
Ačkoliv se může zdát, že být pilotem je velmi dobrá kariéra, Priti je přesvědčena, že to vyžaduje velmi dobré "strategické" plánování, aby mohla skloubit létání s rodinou. Své lety si vybírá tak, aby většinu času mohla trávit se svými dětmi. Rozhodla se pro vstávání v brzkých ranních hodinách, aby pak mohla být větší část dne doma
Tím, že její děti vyrostly, změnil se Priti i její pracovní rozvrh. Nyní je kapitánkou dálkových letů, ale stále se snaží, aby byla mimo domov maximálně 4 noci v měsíci. Jediné, co musela obětovat, je čas, který může strávit se svým mužem, jenž je také kapitánem Boeingu 777 u Air India a s nímž se nevídá tak často jako dřív. Když je doma, tráví s ním všechny večery a jak řekla: "všech šest nocí je rezervováno pro mého manžela."
Když jsou oba dva pryč, o děti se starají Pritininy rodiče, kteří jsou již v důchodu. "Indické rodiny mívají silné kořeny" řekla, "když jsou vnoučata malá, prarodiče rádi pomáhají, ale když jsou starší, očekává se, že děti zase pomohou svým stárnoucím rodičům".
"Mít tuto podporu (širší rodiny) je důležité, protože vám ulehčí velkou část života, kterou byste museli nějak zajistit," prohlásila Priti.
Den Priti Kohalové v dnešní době vypadá následovně: Probouzí se v 05:30 a připravuje se do práce, kam dorazí v 09:00 a kde dostane svůj letový úkol. Obvykle létá několik hodin denně, tedy pokud neletí přes noc. To znamená, že může být většinou doma ve 14:30. Pak následuje hodinový spánek, aby byla odpočatá a mohla se věnovat svým dětem, které se mezitím vrátí ze školy domů. Jejich rodinná večeře je pravidelně do 20:30 a děti musí bez kompromisů zalehnout do 21:30 hodin.
"Jedním z aspektů být pilotem je, že pravidla zkrátka nelze porušovat," říká Priti, "nemůžeš nic vymýšlet, když musíš být stabilně na 1000 stopách. Z tohoto důvodu jsem doma nastavila poměrně tvrdá pravidla a moje děti to mají náročnjší než já v jejich věku," dodala.
Do půlnoci prý je obvykle v posteli, ale když je její manžel pryč a ona nemusí druhý den letět, zůstane Priti vzhůru a čte až do 02:30 hodin. "To je můj čas," řekla.
Priti Kohalová připisuje svůj úspěch tvrdé práci. Například pouze 0,1 % lidí složí přijímací zkoušku na pilota, která navíc probíhá pouze dvakrát ročně. Priti uspěla jako jediná ve své třídě. Dosáhla téměř všeho, co si předsevzala, ale při pohledu zpět si nemyslí, že by dokázala něco mimořádného. "Mnoho vzdělaných žen v Indii má úspěšnou kariéru", dodala.
"Cokoli si usmyslíš udělat, prostě to udělej," řekla. "Zítra to bude něco jiného."
Na tomto videu máte v angličtině rozhovor s Priti Kohal.
............
Líbil se vám tento článek? Navštivte náš youtube kanál Létám, létáš, létáme nebo naší webovou stránku www.letamletasletame.cz .