Sportovní létání budoucnosti

03.01.2023

Rozvoj ultralehkého letu začal na začátku 80. let. Tehdejší ultralehká letadla (UL) byla nejjednodušší konstrukcí, která umožňovala motorizovaný let.

Podléhaly však velkým omezením kvůli úzkým právním ustanovením. Například stanovená maximální hmotnost umožňovala použití pouze jednoduchých materiálů a motorů. Provoz ve dvou lidech byl možný až na konci 80. let.

K dnešnímu dni proběhl inovativní proces a obrovský vývojový tlak. Ultralehká letadla jsou dnes někdy výkonnější než běžná sportovní letadla. Cestovní rychlost 250 km/h už není nic neobvyklého. Maximální rychlost může být až 330 km/h.

Je vybaven dvěma sedadly, maximální vzletová hmotnost je aktuálně 600 kg. Asociace, zejména DULV, realizovaly navýšení v září 2018 na 600 kg. Některá ultralehká letadla jsou již technicky konstruována pro vzletovou hmotnost 600 kg. Námi používaný ultralehký letoun typu Tecnam tuto konstrukčně vyšší vzletovou hmotnost do značné míry splňuje.

Přísnější požadavky na ochranu proti hluku platí i pro ultralehká letadla. Ultralehká letadla registrovaná v Německu jsou nejtišší motorová letadla na světě. Totální záchranný systém je vyžadován i v Německu. To ještě více zvyšuje bezpečnost. V případě nouze je nasazen (vypuštěn) záchranný padák, který cestující a letadlo bezpečně přivede na zem.

Se spotřebou paliva cca 12 l/h prémiového bezolovnatého (cca 7 l/100 km) je ultralehké letadlo levnou a moderní alternativou běžných sportovních letadel.