Výcvik soukromých pilotů v Rusku 5

11.10.2022

Praktický výcvik pilota v Rusku je hodně podobný tomu evropskému s malými odchylkami. Zde máte bližší informace.

Praxe

Konečně jsme se dostali k tomu nejzajímavějšímu - kvůli čemu jsme sem vlastně přijeli. Létání!

Cvičení v mém případě probíhalo na letišti Torbeevo, které je asi 60 km od Moskvy na jihu. Obecně platí, že většina moskevských ATC se nachází přesně na jihu hlavního města a je docela pohodlné se tam dostat autem po dvou vysokorychlostních dálnicích M2 a M4, které jen zřídka uvíznou v dopravních zácpách, takže obvykle cesta čas z MKAD je až hodinu.

Letadla v mém ATC byla na poměry malého letectví téměř nová a ve výborném stavu. Všechny typy byly Cessna 172SP s avionikou Garmin G1000. Ano, stejně dobře se můžete naučit létat na klasických "budíkových" ukazatelích, ale moderní avionika vám umožní pohodlněji zobrazit více informací, snáze se orientuje, a tím odlehčí pozornost pilota, což je důležité zejména při začátku výcviku, protože vám umožní soustředit se přímo na pilotování. Pak nebude těžké přesednout do letadla s klasickými nástroji. (no, nejsem si tím moc jistý ...poz. redakce)

Podle programu musíte nalétat minimálně 35 hodin, včetně 2 hodin zkoušky. Z toho můžete strávit 5 hodin na simulátoru místo skutečného letadla. To ušetří nějaké peníze, ale simulátor neposkytne cenné schopnosti svalové paměti, stejný "pocit létání" a proces létání v letadle je také potěšením, kvůli kterému mnoho lidí chodí do letecké školy, takže jsem to neudělal. Na simulátoru to nezabere hodiny a v reálném životě všechny hodiny uletí.

Důležitý bod: 35 hodin je minimum! Jen málokomu se během této doby podaří zvládnout celý program a prokázat dostatečné dovednosti k absolvování školení, takže si budete muset vzít další hodiny, než instruktor rozhodne, že jste připraveni. Průměrný počet hodin před zkouškou se pohybuje kolem 50. Jsou lidé, kteří potřebovali více než 80 hodin, a jsou i tací, kteří splnili v rámci minima za pouhých 35 hodin. Vše je velmi individuální a velmi závislé na vrozených schopnostech, schopnosti učení a předchozích zkušenostech.

Samostatně chci zdůraznit, že zkušenosti na simulátorech velmi pomáhají při výcviku na skutečných letadlech - měl jsem možnost si to ověřit na vlastním příkladu. Že v průběhu studia teorie už bude mnoho věcí dobře známo, že v praxi nebudou problémy se čtením přístrojů, nastavováním systémů, pochopením postupů. Simulátor samozřejmě nedá mechanické dovednosti ručního ovládání, ale výrazně uleví pozornosti a umožní vám soustředit se pouze na nové poznatky během výcviku. Díky tomu se také výrazně zkracuje doba výcviku. Mně osobně to celé cvičení spolu se zkouškou zabralo asi 38 hodin a poprvé jsem vyletěl sám už v devátou hodinu, což je velmi dobrý výsledek.

Každá lekce se skládá z předletového briefingu, samotného letu a debriefingu nebo poletového debriefingu. Na instruktážích se probírá podstata nadcházející lekce: instruktor vede studenta znalostmi RLE, kdy se probírá letová příručka letadla, nouzové postupy, trasy a plány. Debriefing obvykle zahrnuje vyhodnocení letu a analýzu chyb.

Prvních 10-20 hodin se létají pouze letištní okruhy a v blízkosti letiště, kde se student učí základy ovládání letadla, normální a nouzové postupy, vzlety, přistání, zatáčky s různými úhly náklonu, zábrany pádům, přistání se simulovanou poruchou motoru při jakémkoli fáze letu atd.

Líbil se vám tento článek? Navštivte náš youtube kanál Létám, létáš, létáme nebo naší webovou stránku www.letamletasletame.cz .