Výcvik soukromých pilotů v Rusku 6
První samostatný let neboli první sólo si neseme v paměti každý, kdo absolvoval pilotní výcvik. První sólo je velkým mezníkem v životě každého pilota.
První samostatný let
Poté, co student prokáže dostatečné dovednosti ve všem výše uvedeném, přichází možná jeden z nejdůležitějších a nezapomenutelných okamžiků v životě každého pilota - první samostatný let! (u nás se tento let nazývá Sólo - pozn. redakce)
Poprvé ve svém životě jste v kokpitu úplně sami, nikdo jiný vám to nepojistí, neřekne a pokud se něco stane, situaci za vás nenapraví. Za všechno můžeš ty a za vše máš zodpovědnost! Navíc, na rozdíl od auta, kde můžeš kdykoliv zastavit, když vzlétnete v letadle, již není cesty zpět a nemůžete jen tak zastavit, nemůžete si dát pauzu nebo požádat o pomoc, nemůžete přerušit let uprostřed. Je vzácné, když se můžete cítit tak jasně a naléhavě, že doslova držíte svůj život ve vlastních rukou. Teprve tehdy budou nezávislé lety vzrušující a vy si budete moci užít pocity z létání uvolněně a obdivovat krásy. Na úplně prvním samostatném létu (dále CAM) jste maximálně soustředění a koncentrovaní: pamatujete si vše, co vás naučili, a pečlivě sledujete všechny parametry. Ale když se úspěšně vrátíte na zem a vystoupíte z letadla - tehdy se emoce projeví naplno!
Po CAM přichází druhá část výcviku - lety po trasách (u nás nazývané "navigační lety" - pozn. redakce). Nejprve na sousední malá letiště a poté na velká, včetně mezinárodních letišť. Přidána navigace v dosud neznámém terénu a budování návštěv nových přistávacích míst, přistávání na různých délkách, šířkách a pokrytí pásu. A samozřejmě rádiová komunikace. Letectví používá vlastní standardizovanou frazeologii, která zjednodušuje rychlou a jednoznačně interpretovanou výměnu zpráv - ale sledovat vzduch v silně zatíženém moskevském vzdušném prostoru, rychle si formovat v hlavě a vydávat hlasové zprávy s potřebnými informacemi, které minimálně zabírají vzduch, je zpočátku obtížné a zcela zahltí vaši veškerou pozornost. A kolem Moskvy je spousta leteckých zón pod kontrolou různých dispečerů. Postupně si šak zvyknete a z rádiové komunikace se stane jen další rutinní operace.
Let na letiště Domodědovo je zvláštní případ. To je velmi zvláštní pocit, když nejprve dlouho kroužíte ve vyčkávacím prostoru pro přistání a čekáte na dostatečnou mezeru mezi velkými letadly a pak v plné rychlosti co nejrychleji letíte, abyste přistáli na obří ranveji ve svém malém letadle Cessna. Pak rychle runway uvolňujete pro další provoz nejbližší pojížděcí dráhou (tzv. taxi way) a opět stojíte ve frontě na vzlet spolu s boeingy a airbusy, jejichž piloti evidentně nečekali, že takové letadlo uvidí ve velkém moskevském uzlu.
Během cvičení je mnoho dalších zajímavých a emotivních momentů jako např. lety nad moskevským okruhem kolem Moskvy s úžasnými výhledy na město, ve dne i v noci, s přechody z jednoho řídícího na druhého více než 12krát za hodinu nebo létání ve speciálních brýlích, které blokují výhled na vše kromě palubní desky - nácvik letových dovedností podle přístrojů, popř. noční lety, kdy je na zemi vidět jen řada hlavních dálnic a světel. Zajímavé jsou vzlety a přistání na poloopuštěných letištích s krátkou 400 metrovou ranvejí uprostřed pole a osamělou budovou připomínající dřevěnou stodolu jako "terminál".
Líbil se vám tento článek? Navštivte náš youtube kanál Létám, létáš, létáme nebo naší webovou stránku www.letamletasletame.cz .